Iesind din lumea de business de zi de zi, avem urmatoarea intrebare: Mai stii ce povesti iti citeau parintii tai? Sau care au fost personajele care te-au influentat, care te-au invatat despre lume si viata cand erai copil?
Noi toti iubim povestile. Ele au un efect puternic asupra noastra inca de la nastere – majoritatea dintre noi au multe amintiri cu povestile citite seara la culcare sau cele cu supereroi cu care am crescut. Totusi, de ce le iubim asa de mult? Ce se intampla in creierul nostru cand ascultam povesti?
Cum ne ajuta povestile in business?
In primul rand, prin povesti lucrurile pot fi retinute mai usor. Atunci cand creierul inregistreaza un eveniment cu incarcatura emotionala, creierul produce dopamina, care are rolul in a ameliora memoria temporara de lucru. Atunci cand integrezi si emotii, tii minte detalii si experiente, se intiparesc profund in creier.
Apoi, povestile aduc conexiune, pentru ca activeaza parti din creier care permit ascultatorului sa coreleze instant povestea cu propriile idei si experiente – se realizeaza, astfel, cuplajul emotional. Ne conectam intre noi si cu personajele povestii. Povestile stimuleaza mult mai multe parti din creier decat cifrele (cortexul motor, cortextul senzorial, cortextul frontal), asa ca publicul va fi mult mai implicat.
De ce v-am spus toate astea si cum va ajuta asta in jobul vostru? Folositi povesti atunci cand tineti o prezentare, fie ca este pentru un proiect in fata board-ului, o sedinta cu echipa sau un speech la un eveniment. Daca veniti doar cu cifre, se activeaza doar doua parti ale creierului.
Stiu, acum, in mintea multora dintre voi va aparea obiectia – dar eu nu am povesti. Nimic mai departe de realitate! Voi toti aveti povesti, daca stiti unde sa va uitati dupa ele.
Asadar, ce surse puteti folosi pentru povestile voastre din business?
❇️ povesti cu talc, pe care le-ati citit sau le-ati auzit si care au avut un impact asupra voastra
❇️ experiente neplacute, care s-au transformat in lectii si intelepciune. Un avertisment aici – folositi doar exemple care s-au cicatrizat intre timp
❇️ storytelling prin analogii relevante – despre ce altceva pot vorbi, ca metafora pentru mesajul meu? Daca nu as putea vorbi direct despre lucrul respectiv, ce comparatie as folosi? Cum as explica ce am de explicat unui copil de 4 ani?
❇️ pasiunile voastre – o sursa inepuizabila de povesti pe care le veti spune cu bucurie si entuziasm. Cum iti ocupi timpul liber? Calatoresti, practici vreo arta sau vreun sport? Gatesti? Orice poate fi inspiratie pentru o poveste relevanta si pentru situatia de business
Dupa cum vedeti, povestile exista peste tot in jurul nostru. Trebuie doar sa le cautam si sa le facem loc in prezentarile noastre de business. Vom avea, astfel, parte de multe experiente valoroase de impartasire si conectare cu ceilalti.
SPEAKINGS Corporate Cup #3 a fost despre povesti in business si multumesc tuturor celor 15 speakeri care si-au deschis vietile si inimile pentru a ne aduce mesaje puternice.
Asadar, la cat mai mult #storytellinginbusiness!